musicians from across europe – music without borders

http://pimvelthuizen.com

ryanne hofman

Ryanne Hofman, born in Delft, the Netherlands, began her clarinet studies at the age of 11. She completed her Bachelor of Music degree at the Royal Conservatory, The Hague, where she studied with Ab Vos. In 2003 she started studying bass-clarinet and since then has dedicated much of her time to this instrument.

 

Ryanne is an active performer of chamber music and contemporary music as well as an orchestral musician. She has played with several international youth orchestras and performed with the ensemble ASKO|Schönberg and with The Hague Philharmonic Orchestra. She has also participated in international masterclasses with Martin Fröst, Eric Hoeprich and Joan-Enric Lluna.

 

Ryanne Hofman is currently studying for a double Master’s degree at the Conservatory of Amsterdam with Hans Colbers (clarinet) and Erik van Deuren (bass-clarinet).

questions & amswers

Which piece got you interested in new music?

Een van mijn eerste bijzondere ervaringen met hedendaagse muziek én de directe aanleiding dat ik basklarinet ben gaan spelen, was het project met de componist Steve Reich tijdens mijn studie op het Koninklijk Conservatorium. Ik kreeg een basklarinet in mijn handen geduwd en aan het einde van de week stond ik een ensemble van 18 man cues te geven voor het slotconcert met Reichs Music for 18 Musicians.

Het was het eerste moment dat ik me realiseerde hoe betoverend en meditatief hedendaagse muziek kan zijn. Ik kon me aanvankelijk moeilijk voorstellen dat je met een minimal-music-stuk dat op dezelfde elf akkoorden is gebaseerd een publiek een uur lang kunt boeien, en sterker nog, een zaal euforisch en betoverd, en de componist ontroerd kunt krijgen. Ik heb het sindsdien vaak gespeeld. Nog steeds vind ik het bijzonder om mee te maken hoe dit stuk elke keer dat je het speelt toch echt anders is omdat je op het moment zelf pas beslist hoeveel herhalingen je speelt. Sinds Music for 18 Musicians ben ik verslingerd aan basklarinet spelen en me verder gaan verdiepen in moderne muziek.

 

What makes playing new music in the New European Ensemble satisfying and worthwhile?

Met het New European Ensemble programmeren we muziek die vaak zelden of nog nooit is uitgevoerd, extreem lastig is, of juist een bijzonder maatschappelijk thema heeft. Je krijgt de kans om te spelen wat niemand nog heeft gehoord en je eigen grenzen en dat van het publiek te verleggen. Het mooiste vind ik om te zien hoe mensen, die eigenlijk niets hebben met klassieke, laat staan hedendaagse klassieke muziek, echt geraakt worden door wat we doen. Het hoge niveau van de musici met wie we werken en het enorme commitment waarmee iedereen zich in deze projecten stort en we met ons allen van op het eerste oog onspeelbare muziek telkens weer een bijzondere ervaring maken, geven me een enorme kick.

 

which non-classical music do you like?

1. Sting: Fragile Ik ben opgegroeid met veel muziek in huis, maar bijzonder weinig klassieke. We hadden twee klassieke cd's thuis (het klarinetconcert van Mozart, want mijn moeder speelde ook klarinet, en de balletten van Tsjaikovski). Voor de rest klonk in mijn jeugd thuis altijd Sting, Pink Floyd, Genesis en Eric Clapton. Nog altijd luister ik er graag naar.

2. Coldplay, mijn hardloopmuziek. Coldplay albums op shuffle van m'n iPod, en dan lekker een uur door de duinen en over het strand rennen.

3. Wende: La Solitude Ik vind Wende Snijders intrigerend, kameleon als ze is met de diversiteit aan stijlen die ze laat horen. Luister ik graag naar tijdens de nachtelijke uurtjes als ik nog aan het werk ben of na een concert naar huis rij in het holst van de nacht.

4. Paolo Fresu, maar ook andere jazz-legendes als Ella Fitzgerald, Eva Cassidy en Miles Davis. Ik ben wat jazz betreft niet zo kritisch en vind het heerlijk om wat van dit soort albums af te spelen op een vrije luie zondag of ’s avonds met een goed glas wijn.

5. Benny Goodman Wel klarinetmuziek maar dan totaal anders; van zijn legendarische Carnegie Hall Jazz Concerts word ik enorm vrolijk.

meet our members

listen & watch

Ryanne PLays roy nachson’s
re-Ward with NEUE

Ryanne plays schumann’s dein angesicht (arr. staern):

Steve reich: 18 musicians
documentary

Steve reich: 18 musicians
with ensemble modern

ryanne’s non classical top 5

SUBSCRIBE TO our:

Follow us on:

Latest facebook posts

New European Ensemble is supported by Fonds Podiumkunsten (from 2017) and the city of The Hague